Uitgelezen

Uitgelezen… #thriller

In de schaduw – Liz Nugent
Mijn man wou Annie Doyle niet vermoorden. Maar dat leugenachtige kreng verdiende het.
Op het eerste gezicht heeft Lydia Fitzsimons een perfect leven: echtgenote van een gerespecteerde, succesvolle rechter, moeder van een geliefde zoon, wonend in een statig huis in Dublin. Maar dat mooie huis verbergt een geheim. En wanneer Lydia’s zoon Laurence dit geheim ontdekt, komen er krachten in werking die langzaam maar zeker leiden tot een claustrofobische en vernietigende climax.

Wauw, wat een verrassende, originele psychologische thriller! Het verhaal wordt verteld in drie verschillende delen, afwisselend door de verschillende hoofdpersonages. Van zodra je begint te lezen merk je dat het verhaal langzaam gaat, maar toch blijft boeien door de onderhuidse spanning. Een verhaal met een duister kantje en een heel schokkend einde. Een aanrader!

Zwart zout – Tuva 2 – Will Dean
TWEE LICHAMEN
Eén zelfmoordgeval. Eén moord in koelen bloede. Zit er een verband tussen deze twee zaken? En wie heeft het eigenlijk voor het zeggen in het Zweede dorp Gavrik?
TWEE DROPJES
Zwarte zoute Grimberg-dropmunten bedekken de ogen van de vermoorde man. De hashtags #Veerman en #Dropmoord worden trending en de lokale bevolking begint munitie te hamsteren.
TWEE WEKEN
Tuva Moodyson, de dove verslaggever bij de lokale krant, heeft twee weken om de zaken te onderzoeken voordat ze met haar nieuwe baan in het zuiden van het land begint. Een sneeuwstorm zorgt dat Gavrik volledig is afgesloten van de bewoonde wereld. De inwoners, die al onrustig zijn door het gebeurde, voelen zich geïsoleerder en angstiger dan ooit. Tuva waagt zich in de Grimberg-fabriek om de moordenaar te stoppen, voordat ze het dorp voorgoed zal verlaten. Maar… zal de Veerman haar laten gaan?

Het tweede deel in de reeks en ik moet eerlijk zeggen, de laatste 80 bladzijden heb ik heel erg snel gelezen… ik was het een beetje beu. Heel traag, landradig, langzaam en heel veel (onnodige) info. Tussendoor kon het verhaal mij deels boeien, maar echt een hoogvlieger vind ik het niet. Geen derde deel voor mij in deze reeks.

De stille vogel – John Adderley 3 –  Peter Mohlin/Peter Nyström
In een vogelnest wordt een menselijk bot gevonden. De gebeurtenis veroorzaakt grote opschudding in het kleine Zweedse dorp waar dertig jaar geleden de Brodin-tweeling op mysterieuze wijze uit een speeltuin verdween. Is het bot afkomstig van een van de jongens? Waarom duikt het nu op? In de straat waar de tweeling woonde, gaan de wildste geruchten de ronde, zeker als er een buurtbewoner terugkeert die lange tijd weg is geweest. John Adderley – voormalig FBI-agent maar inmiddels rechercheur bij de politie in Karlstad – krijgt het dossier op zijn bureau, terwijl hij tegelijkertijd voor zijn negenjarige nichtje moet zorgen. Komt de buurt eindelijk te weten hoe het écht met de jongens is afgelopen? Iets in John zegt hem dat er nog veel meer aan de hand is…

Een spannend opgebouwd verhaal, met verrassende wendingen, goed uitgewerkte personages en een onverwachte ontknoping. Met andere woorden… een hele fijne Scandinavische thriller. Het boek leest heel vlot, is heel aangenaam om te lezen en je leert het  hoofdpersonage Adderley beter kennen… van mij mag er zeker een vierde deel verschijnen, ik lees het graag.

  

4 gedachten over “Uitgelezen… #thriller

  1. Jammer van dat tegenvallende tweede boek. Je hebt me wél heel nieuwsgierig gemaakt naar het eerste boek van deze blog. Die zet ik op m’n lijst.

  2. Mooie verslagje zo… je krijgt mensen wel aan het lezen. Maar voor mij geen enge boeken. Dan liever reisverslagen ofzo.

    Aritha

Laat hier een berichtje achter...

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.