Persoonlijk

Start 2 run conditietest…

Begin augustus deden we een start 2 run conditietest… waarom?
Vooral om te weten hoe het zit met mijn conditie na een jaar lopen en
wat ik kan nog kan doen om mijn conditie te verbeteren.

Medische vragenlijst
Eerst vul je een medische vragenlijst in. Er wordt gevraagd naar medicatiegebruik, of je een roker bent, waren er onlangs blessures, problemen met het hart, met de longen… Na het invullen krijg je ofwel groen licht… dan kan de conditietest doorgaan. Bij oranje wordt er nagegaan of een conditietest wel mogelijk is en bij rood licht wordt aangeraden om eerst een arts te raadplegen. Ik had groen licht… geen gezondheidsrisico’s.

Intake gesprek
Tijdens dit gesprek overloopt men je medische vragenlijst, om zeker te zijn dat de inspanningstest geen probleem is (vooral bij hartproblemen of blessures). Ook wordt besproken hoeveel keer je loopt, aan welke snelheid en welke doelen je hebt in de toekomst. 

DEXA scan
Na het gesprek volgt een meting via een DEXA-scan, een scan die je lichaamssamenstelling bepaalt: vet percentage en magere massa in het volledige lichaam en lichaamsdeel / botdichtheid en gewicht van je totale botmassa / gewicht van elk lichaamsdeel, zo kan je bv de spiermassa van links en rechts met elkaar vergelijken.

Conditietest
En dan komt het echte werk… lopen op de loopband! Ik ben begonnen aan 7km/u en om de 2 minuten kwam er 1km/u bij. Ondertussen wordt je hartslag gemeten door middel van hartslagmeter (om je hartslagzones te bepalen) en krijg je een masker op om je maximale zuurstofopname (VO2Max) te bepalen. Het is de bedoeling dat je tot het uiterste gaat… ik heb gelopen tot 12km/u.

Resultaten
Uit de resultaten blijkt dat mijn lichaam mooi in evenwicht is… aan elke kant bijna evenveel spieren als vetmassa, qua vetmassa zit ik wel iets boven de gemiddelde lijn (in vergelijking met recreatieve sporters van dezelfde leeftijd) en mijn botdichtheid is heel goed.

DEXA-scan

Qua conditie mag ik ook niet klagen, vooral omdat ik nog maar een jaar intensief loop en omdat er nog veel ruimte is voor verbetering.
Mijn VO2max zit net tussen matig en goed… dat vond ik jammer. Er werd mij aangeraden om een 3tal kg te vermageren, op die manier moet ik minder ‘meesleuren’ tijdens het lopen, zal ik iets sneller kunnen lopen en zo verhoog je je VO2 max.

Waar ik heel erg nieuwsgierig naar was, waren mijn hartslagzones en deze zijn nu ook bepaald. Op die manier kan ik mijn looptrainingen beter volgen zonder mijn lichaam/hart te veel te belasten. 

Algemene conclusie: ik ben goed bezig… voor iets betere resultaten een paar kilo’s vermageren en de rest gaat vanzelf. Ondertussen let ik al een maand op mijn eten, vooral het snoepen is heel beperkt, tot bijna niks meer en ik ben toch al meer dan 3 kg kwijt. Ik doe nog even verder, ik voel mij er goed bij. Nu het lopen terug opnemen… er is wel altijd een reden om niet te gaan lopen… foei! Door ons verlof ben ik volledig uit mijn looproutine, maar ook dit komt wel in orde.

7 gedachten over “Start 2 run conditietest…

  1. Mooie resultaten hoor! Ik wil dat ook graag nog eens laten doen, zo een conditietest, want je haalt daar toch wel veel uit vind ik. Veel loopplezier nog 😉

Laat hier een berichtje achter...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.