Persoonlijk

Groepsreis…

Onze eerste groepsreis is een feit!
Wat vonden wij daar nu van?

De reden waarom we voor een groepsreis gekozen hebben, is omdat we op reis wilden gaan zonder alles op te zoeken en te regelen. Vaak zoeken we alles zelf uit… het hotel, het vliegtuig, wat valt er te doen… deze keer hadden we zoiets van… laat een ander het maar doen.

Door een medeblogster ontdekten we ‘Zuiderhuis‘, een organisatie die actieve groeps- en individuele reizen organiseert. Na wat gesurf op de site boekten we voor in september een wandelvakantie in Polen. Spannend!

En toen kwam corona… na enkele mails over en weer had de organisatie beslist om de reis door te laten gaan. Later hoorden we van de groep dat er nog mensen ongerust waren, vooral omdat we met een groep op pad gingen… maar volgens de organisatie kon 13 mensen samen geen kwaad. Ook hoorden we van de reisleider dat de reisleider die de reis al jaren doet het niet zag zitten en dat ze nog vlug een vervanger hebben moeten zoeken. Onze reis was trouwens de eerste reis die ze vorig jaar gedaan hebben.

Met een klein hartje en toch wel een dubbel gevoel vertrokken we richting Polen.

Hier en daar werd er afgeweken van het reisprogramma, maar geen grote veranderingen. Wat ik wel niet mooi vond is dat men mij liet weten toen ik vroeg om de reis te annuleren of verzetten dat alle tickets aangekocht waren. Terwijl de gids ter plaatste nog veel heeft moeten regelen qua tickets, vooral omdat we de bezoeken niet op de vooropgestelde dagen gedaan hebben. Toch wel een klein minpuntje!

Voor de rest was alles super in orde! Via mail kregen we op voorhand al heel veel informatie over onze reis (lijst met de deelnemers, vliegtuigtickets, reisprogramma, welke hotels…). De transporten naar de verschillende hotels was goed geregeld, ook de transporten naar de activiteiten (de bezoeken / Nationale parken). En de twee gidsen hebben dat heel goed gedaan.

We verbleven in mooie hotels (soms met wellness), we hebben super lekker gegeten en de lunchpakketten waren elke dag in orde. We hadden niks te kort!

Ook de groep viel goed mee… we waren met 13… 13 verschillende mensjes en toch was het gezellig. We gaan zelfs binnenkort gaan wandelen met een tof iemand die we iets beter hebben leren kennen.

De betrokkenheid van de reisleider kon op sommige momenten beter. Het was voor hem ook zijn eerste reis naar Polen, maar als er problemen zijn, is hij toch wel de aangewezen persoon om te helpen. Ook qua afspraken liep het niet altijd even vlot. Zo zaten we te wachten op de eerste avond samen met nog iemand in het restaurant op het afgesproken uur en de groep die ervoor gekozen had om een kleine wandeling te gaan maken kwam maar niet af. De reisleider was ook mee en had zijn gsm niet mee. Na een klein uur wachten besloten we toch maar te eten en kwam de groep ook binnen. Heel nonchalant zei hij dat hij zijn gsm niet mee had… de meesten vonden dit toch niet kunnen, wij ook niet natuurlijk.

Wat het wandelen betreft hebben we alle twee onze grenzen verlegd. Wij dachten dat 2 stapperkes (het niveau van de wandelingen) nog ging meevallen, maar na de derde wandeling waren onze kuiten enorm verzuurd (heel pijnlijk) en toch zijn we blijven gaan. Eens terug op wandel viel de pijn in de kuiten gelukkig mee.
Vooral de grote hoogteverschillen waren voor mij elke keer opnieuw een grote uitdaging (ik wandel niet graag naar boven!).

Het was een super toffe mooie wandelvakantie.
En gaan we ooit nog eens een groepsreis doen… dan zeggen wij volmondig JA!

Wat de coronamaatregelingen betreft voelden we ons in Polen veiliger dan in België –
Het voelde allemaal iets strikter aan… overal ontsmettingsmiddel en qua eten werd ons eten (ontbijt/avondeten) aan tafel gebracht, was het een buffet dan moesten we verplicht wegwerphandschoenen dragen. Bij de bezoeken werd onze temperatuur gemeten en in de concentratiekampen moesten we volledig door een verstuiver van ontsmettingsmiddel gaan.

Enkel de de luchthaven en op het vliegtuig… daar stelden we ons toch vragen bij.

13 gedachten over “Groepsreis…

1. Uit je verschillende logjes had ik al begrepen dat de reis jullie heel goed is bevallen. Blij daarmee!
    Bij groepsreizen valt en staat heel veel met de kwaliteit van de reisleider en de manier waarop hij/zij omgaat met de agenda en de groep. Wij hebben er al heel veel meegemaakt. Meestal proberen we zoveel mogelijk ‘ons’-momentjes in te schakelen en de privé-momenten zo goed mogelijk te benutten.

1. Wij hebben ook vaak ons-momentjes gehad (vaak een wellness-momentje) terwijl de rest andere plannen hadden op vrije momenten.
      Nog eens over de reisleider… er was iemand iets vergeten in het hotel, diene mens wist niet goed wat doen… en de reisleider stond erbij en keer er naar… gelukkig hadden we een goede gids die hem dan geholpen heeft. En zo waren er nog enkele strubbelingen waarin de reisleider beter zijn best had kunnen doen. Gelukkig hadden we een heel behulpzame groep bij eventuele probleempjes.

2. Groepsreizen … soms valt het mee, soms valt het tegen. Wiij hebben er nog maar één gedaan en die viel mee. De andere deelnemers waren allemaal doorwinterde groepsreizigers en de gids was top. En toch gaan wij het niet meer doen. Ik heb zoveel gemist op die reis. Je stopt niet waar je wil want je hangt vast aan een vooraf bepaald programma. Als je zelf rijdt, dan stop je waar je wil. En wij zijn ook nogal graag op onszelf. Was voor mij wel een nadeel om altijd met de groep samen te zijn, ook aan tafel. Al zijn we er wel twee keer samen tussenuit gekropen (met medeweten van de gids).

3. Mijn ouders hebben al vaker reizen gemaakt met Zuiderhuis, meestal de meer “avontuurlijke” variant. Dingen die ze zelf moeilijk georganiseerd kregen. Ik denk wel nog in de tijd dat Zuiderhuis als Vreemde Kontinenten gekend was. Ze waren altijd heel tevreden van die reizen. Natuurlijk niet in corona-tijden, ik denk dat het voor zo’n organisaties ook best wel moeilijk is om zich aan te passen aan de omstandigheden.

4. Ik ben ook niet zo zot van groepsreizen, ik doe nogal graag mijn goesting, sta graag ergens stil zo lang als dat mij zint. Maar het nadeel is wel de hele lange voorbereiding en al het werkt dat er telkens inkruipt. Deels is dat onderdeel van het plezier, maar soms is het er toch wat teveel aan. Soms denk ik er ook wel aan om een meer exotische reis onder begeleiding te doen, naar een bestemming die ik anders niet zou aandurven (china of india bvb), maar dat is dan direct wel heel duur.

Laat hier een berichtje achter...