Pendelen…

De afgelopen week werd ik 2 keer verwacht in Brussel om opleidingen te volgen… dat wil zeggen met de trein naar Brussel.

De opleidingen beginnen om 9u, dus ik vertrek thuis om 6u05 om de bus te nemen richting het station. Waarom zo vroeg? Ik zit er toch een goed half uur tot 40 minuten op en aangezien de bus door het centrum moet rijden passeert hij veel knelpunten met files. Hoe vroeger ik de bus neem, hoe vlotter ik aan het station geraak. Eens in Gent St Pieters neem ik de trein van 7u07. Ook vroeg, ik ben er tenslotte al en qua volk valt het ook heel goed mee op de trein, geen drukte van jewelste of geduw en getrek voor een plaatsje.

En dan begint het… de trein vertrekt mooi stipt op tijd, ondertussen lees ik in de Metro of in een boek. Tot je ineens door hebt, tiens we zitten precies al lang op de trein… dan beginnen de vertragingen. Ik ben mooi op tijd vertrokken, dus voor mij maakten die vertragingen niet uit, ik heb nog tijd om op het gemakje een koffietje te gaan drinken… maar je ziet bij de andere mensen de ergernis… getrokken gezichten… een been die zenuwachtig op en neer gaat… gezucht hier en daar.

Eens op bestemming… mensen die gehaast staan te wachten tot de deuren van de trein open gaan… een beetje gedrum om zo snel mogelijk van de trein te stappen… net niet lopend door het station richting hun werk.

Awel, aan die mensen wil ik zeggen: chapeau dat jullie dit doen! Ik zie het mij niet elke dag doen… een hele reis voor de boeg om op het werk te geraken en ’s avonds nog eens om thuis te geraken. Echt chapeau!

Als ik dan rond 17u10 terug thuis ben (vertrokken om half 4 in Brussel) besef ik maar al te goed, hoe verwend ik ben… met de auto naar het werk is het 20 minuten rijden en met de bus ongeveer 30 minuten. En vooral verwend ben met de extra vrije tijd die ik heb!

15 comments

  1. Dat is een luxe he, dicht bij huis werken. Ik heb zelf jaren gependeld naar Brussel en ik wil het gewoon niet meer doen. Sommige vrienden vonden dat ik overdreef, tot ze zelf alle dagen naar Brussel mochten sporen en me plots groot gelijk gaven… Chapeau voor iedereen die het dagelijks doet!

  2. Afhankelijk van de file doe ik er tussen de 30 minuten tot 1,5u over om naar het werk te gaan. En alhoewel ik file rijden absoluut niet fijn vind verkies ik het wel nog steeds boven pendelen. Want die overvolle treinen of de vele vertragingen etc. daar bedank ik vriendelijk voor.

  3. Ik heb vorige week een soortgelijk blogje willen schrijven, moest ook in opleiding naar Brussel :), en ben weggeweest van 6u tot 18.30 :(. En ik moet dat maar eens af en toe doen, ocharme al die mensen die afhankelijk zijn van de trein, het was geen pretje. Vertragingen en als sardientjes op elkaar gepakt!

  4. Dicht bij huis werken is goud waard, Flavie. Ik zou het ook niet zien zitten om iedere dag met de trein naar Brussel te pendelen. Zelf doe ik alleen nog vrijwilligerswerk en daar ga ik naartoe met de “benenwagen”, het gezondste transportmiddel dat er bestaat. 🙂

  5. Doet me herinneren aan vroeger, toen ik dan wel met de auto naar het werk ging (geen verbindingen) en twee keer per traject mocht aanschuiven in de file voor de tunnels.
    Toen ik later hier in de gemeente kon werken, besefte ik maar al te goed hoe gezegend ik was 🙂

  6. Verstandig om voor de drukte te vertrekken. Ik erger mij soms ook maar gelukkig heb ik glijdende uren op het werk. Ik zit gelukkig maar 24 min op de trein maar ik moet wel de tram nog nemen. Dus ik heb 2 keer kans op vertragingen of afschaffingen. Ik ben al vaak eens naar het station mogen stappen omdat er geen tram afkwam. En dan mis je de trein.

  7. Ik heb vroeger jarenlang gependeld vanuit Oost-Vlaanderen naar Brussel, hoogzwanger en al. Dat was zeker geen lachertje, de trein van 06:50u elke morgen nemen om tijdig op het werk te zijn. Ik bedank er nu echt wel schoon voor. Been there, done that…

  8. Ik zit ook in een luxepositie met een deur-tot-deur reistijd van 30 minuten… Zou het niet meer willen ruilen. Heb zelf een tijdje gependeld met de trein, 45 tot 60 minuten, voor mij was dat leestijd, door vertragingen liet ik me op den duur niet meer uit mijn lood slaan laat staan me erdoor afjagen!

Laat hier een berichtje achter...

