Het boek der zielen – James Oswald
Tien jaar lang wordt er in Edinburgh elk jaar rond Kerstmis een naakte, schoongewassen jonge vrouw met overgesneden keel gevonden. Het laatste slachtoffer, Kirsty Summers, is de verloofde van Inspecteur Tony McLean. Maar de Kerstkiller begaat een blunder, en McLean kan zijn onderzoek naar de brutale reeks moorden stopzetten. We zijn twaalf jaar later. Een medegevangene heeft net de Kerstkiller koud gemaakt. Maar de feestperiode brengt een nieuw lijk. Van een jonge vrouw: naakt, schoongewassen en met een overgesneden keel. Is dit een copycat moordenaar? Of zat al die tijd de verkeerde man achter de tralies? Of is de verklaring nog beangstigender? McLean moet de pijnlijkste episode in zijn leven overdoen en ontdekken wat hij over het hoofd gezien heeft vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat…

Net zoals in zijn eerste boek, vond ik het met momenten verwarrend… verschillende personages, vele gebeurtenissen, flasbacks… dit allemaal bij elkaar maakte het niet gemakkelijk om dit boek te lezen. Ook week het verhaal af en toe af van het echte verhaal, naar mijn gevoel… bladvulling! Het idee achter het verhaal vond ik goed, maar de uitwerking ervan kon mij niet altijd boeien.

Black eyed Susans – Julia Heaberlin
Op haar zestiende werd Tessa Cartwright door een seriemoordenaar voor dood achtergelaten op een akker in Texas, samen met de lichamen van drie andere meisjes. Ze was de enige overlevende, met slechts vage herinneringen aan wat haar was overkomen. Vanaf die dag stond zij bekend als een van de ‘Black-Eyed Susans’, een bijnaam die verwees naar de bloemen die groeiden op de vindplaats. Het was Tessa’s verklaring die de dader in de dodencel deed belanden. Althans, dat dacht ze…

Het heeft even geduurd voor ik in het verhaal kwam. Eens ik door had op welke manier het verhaal verteld werd (heden-verleden) kom je in een stroomversnelling terecht en wil je weten wat er nu precies gebeurd is. De ontknoping had ik niet zien aankomen en vond ik toch wel een beetje vergezocht. Al bij al een goede psychologische thriller.

Nachtschade – Karin Slaughter
In Grand County, een stadje in Georgia, ontstaat grote deining als een jonge lerares wordt verkracht en vermoord. Het slachtoffer wordt gevonden door Sara Linton, de plaatselijke kinderarts en lijkschouwer. Haar ex-echtgenoot Jeffrey Tolliver, hoofd van politie, leidt de zaak. De twee moeten ondanks hun verstoorde relatie samenwerken om het mysterie van de moord op te lossen. En dan is er ook nog de zus van het slachtoffer, Lena, die als rechercheur op eigen houtje naspeuringen verricht.
Tijdens het onderzoek lopen de onderlinge spanningen steeds hoger op. Sara draagt een geheim uit het verleden met zich mee dat licht op de zaak zou kunnen werpen, maar zwijgt als het graf.

Een boek waar ik enorm van genoten heb! Een thriller zoals een thriller hoort te zijn: opbouwend, spannend, verrassend en ook al wist ik op een gegeven moment wie de moordenaar was, toch was het heel moeilijk om het boek aan de kant te leggen. Ik ben echt zo benieuwd naar de volgende boeken in deze reeks.

