Uitgelezen…

ec5e6dd0-bdaf-012d-6b1e-0050569439b1Zo was het in Ravensbrück //  Vrouwen van Ravensbrück – Ludo van Eck

Het boek begint met de verschillende verhalen van 6 vrouwen die terecht komen in het concentratiekamp voor vrouwen Ravensbrück.
De ene als cipier en de anderen 5 als gevangenen, die samen een groepje ‘vriendinnen’ vormen.
In het 2e deel gaat het over het leven in Ravensbrück… het uithongeren, de ziektes, het vluchten, het overleven en de bevrijding.

Een verschrikkelijk boek om te lezen!
Niet te begrijpen wat er ginder gebeurt is en dan heb ik het niet over het uithongeren of mishandelen, maar veel erger! Het uitvinden van allerlei spelletjes met de gevangenen met de dood tot gevolg… een dokter die gruwelijke dingen  doet met zieke mensen… onmenselijk!!

8 comments

    1. Het is een waargebeurd boek…
      Eigenlijk zou iedereen die boeken eens moeten lezen, om echt wel te beseffen wat er toen werkelijk gebeurt is, welke verschrikkingen er toen waren… het zijn echt wreedheden die je niet voor mogelijk kunt houden, hoe je dit als mens anderen kunt aandoen en hoe je als mens zo sterk kan zijn om het te ondergaan.

      1. Daar ben ik het 100% mee eens, zo’n boek zou verplichte lectuur moeten zijn op een middelbare school. Ik las zo ‘Ik ontsnapte uit Auschwitz’ en geen enkel ander boek is ooit zo onder mijn huid gekropen.

  1. Aan 1 kant ben ik er wel nieuwsgierig naar omdat alles wat met de oorlog te maken heeft, mij wel fascineert. Maar aan de andere kant… al die verschrikkingen… misschien ook wel wat te heftig…

Laat hier een berichtje achter...

