Goe bezig, maar het kan gezonder…

Na mijn verlof had ik mij voorgenomen om terug gezonder (lees: geen taartjes – pannekoeken – ijsjes, koekjes, chips, nootjes… meer) te eten en wat meer te bewegen.
Die eerste week was verschrikkelijk! Steeds de drang naar de slechte suikers, een groot hongergevoel, hoofdpijn, totaal geen fut… het was echt afkicken!!! Die eerste week ging het dan ook niet zo vlot als gehoopt! Liever een koekje met chocolade als ontbijt, ’s middags nog een koekske met chocolade (dat eet ook zo gemakkelijk!), ’s avonds chips, nootjes, nog meer chips, snoepjes… De ene vreetbui na de andere… het kon niet op!
Maar ik heb mij op tijd herpakt (1kg erbij tijdens de zomer was meer dan genoeg!).

Wat is er veranderd:
~ Het koekje met chocolade als ontbijt heb ik vervangen door een boterham met choco
~ de frietjes/kroketjes op het werk worden vervangen door puree (ok, ook niet het meest gezonde, maar wel lekkerder dan de niet-te-vreten patatjes en toch iets beter dan het gefrituurde)
~ als 3-uurtje eet ik mijn appelke, een lekker sappige granny smith, jammie!
~ elke dag drink ik mijn portie verse soep, meestal 2 grote koppen, omdat ik heel graag soep drink en zo eet ik minder boterhammen
~ ’s avonds wordt er na 20u niet meer gegeten (enkel na het sporten, een klein franigpanneke, ik verga dan echt wel van de honger!)
~ sporten – het doet zo’n deugd om af te zien en om de dagen erna al die pijnlijke spieren te voelen

Warm eten we op het werk (groot keuken – niet het gezondste maar door de drukke werkweken heb ik geen tijd om ’s avonds nog te koken), maar in het weekend probeer ik toch ‘gezondere’ maaltijden klaar te maken. Ook al lukt dit niet altijd met de hobby’s, maar we proberen!

Tussendoor drink ik wat meer water, dat mag eigenlijk nog meer, maar ik ben niet zo’n grote drinker. Misschien moet ik overwegen om nog eens citroenwater te drinken, vind ik superlekker!

Ook qua fruit kan het beter. Vroeger at ik elke dag 3 stukken fruit, eentje ’s ochtends, ’s middags en als 3-uurke, waar is de tijd! En ik eet zo graag fruit hé…

Snoepen probeer ik enkel in het weekend te doen. Een kleinigheidje in de week kan geen kwaad maar dan ook alleen maar een kleinigheidje. De grote snoep-porties hou ik liever voor in het weekend gezellig voor tv, of wanneer een snoep-gelegenheid zich voor doet.

Wat beweging betreft, hoop ik dat we nog vele mooie weekends hebben, zodat we nog veel kunnen gaan wandelen. Of dit nu een korte of lange wandeling is… we zijn in beweging en ik haal er veel voldoening uit. En natuurlijk de Total-body-work-out! Superleuk om te doen!

Na 2 weken voel ik mij fitter, ben ik volledig afgekickt van de suikers (met af en toe een zwak
moment), kan ik weer genieten van het eten (niet het vreten), heb ik een stralende huid (of zit daar mijn dermatologe voor iets tussen?), slaap ik veel beter (geen rommel die op mijn maag ligt) en ik ben die ene kg alweer kwijt!

 untitled
Zoals jullie lezen, ik ben op de goede weg,
maar ik weet het kan gezonder…
Tips zijn altijd welkom! 🙂

 

16 gedachtes over “Goe bezig, maar het kan gezonder…

  1. Ik wilde dat ik ook zo goed bezig kon zijn. In het begin van de week lukt het me wel maar halverwege gaat het toch weer mis. Er mag bij mij wel een paar kilo af, maar ik vind dit wel erg moeilijk.

  2. Heel goed bezig! En die af en toe momentjes, dat zijn geen zwakte momentjes, dat zijn verwenmomentjes! Dat heb ik wel geleerd het afgelopen jaar: Je mag best streng zijn voor jezelf, mits je jezelf ook met regelmaat blijft verwennen. Geen zwakte, wél lief voor jezelf 🙂

  3. Een vijf-tal jaren terug woog ik iets meer dan 100kg., Flavie… Nu 25 kg. minder… Ik eet zo gezond mogelijk, met veel groenten, 4 tot 5 stukken fruit per dag, patatjes, brood, noem maar op… weinig (maar genoeg !) vlees. Na het gezonde mag ik weer naar hartenlust frietjes e.d. eten en zoet ! En ‘k geniet ervan… !
    Lie(f)s.

    1. Flavie

      Mmm frietjes… 🙂
      Ik probeer gezond te eten voor mijn gezondheid, het is zonde om te gaan sporten om daarna te zondigen.
      Een gezonde levensstijl met af en toe een verwenmomentje, zoals Marion zegt 🙂

  4. Goed bezig hoor! Afkicken na een periode met veel suikers is echt heel lastig, merk ik ook na de vakantie altijd. Water drinken lukt mij alleen als de temperatuur er na is, nu het weer wat frisser wordt, wordt het direct een stuk minder. En ja, sporten… zou het eigenlijk 3 keer per week moeten doen maar meestal blijft het bij 2 keer en dat is net te weinig om echt door te kunnen zetten…

    1. Flavie

      Nee hoor Billy… echt vermageren wil ik niet, maar wel gezonder leven.
      Het is zonde van het sporten om je daarna vol te proppen met al dat lekkers.
      Op tijd en stond een stukje fruit, genoeg water drinken, veel groentjes, een lekker stukje vlees en af en toe eens een verwenmomentje 🙂

    1. Flavie

      De rijstwafels zijn vorige week al gekocht, met en zonder chocolade… degene met chocolade kon ik echt niet laten liggen… die hou ik voor een ‘zwak-momentje’ 🙂
      De gewone patatjes zijn hier op het werk echt niet te vreten (zelfs jakkes!) maar thuis worden er wel patatjes gegeten.
      Tja, havermout in plaats van mijn boke met choco… euhm… dan toch liever muesli met stevia… havermout ligt mij zo niet 🙂

  5. Gezond is gewoon leuker! Ik heb een week in Ierland gezeten en veel te veel uit gegeten waardoor ik gewoon verlangde naar het ritme waarbij ik lekker gezond kon leven. En eerlijk: ik ben nu zo moe dat ik alleen maar hoop dat mijn lijf snel weer beter wordt door al dat gezond 🙂

  6. Zwijgt mij van vreetbuiten… Op 2 weken tijd ben ik 2kg bijgekomen 😦
    Ik eet helemaal geen patatjes meer en zo weinig mogelijk koolhydraten, hoewel nog steeds 1x per week pasta en vanavond toevallig preipuree, omdat ik prei zo’n saaie groente vind om zo in z’n eentje te eten. De truc is om bij je vlees/vis twee groenten te combineren, zoals spinazie met kerstomaatjes, rode kool met appeltjes, wortel met pastinaak, en ga zo maar verder. Op die manier ben je de patatjes al snel vergeten!
    ’s Morgens eet ik enkel fruit: drie stukken (bv banaan, kiwi, meloen). Als het te weinig is, wat Griekse yoghurt erbij. Als er geen fruit is ga ik voor overnight oats met diepvriesframbozen. Yummie 🙂
    Tussendoortjes: daar ben ik slecht in want ik eet niet graag rauwe groentjes, en nog méér fruit, pfft. Dus probeer ik gewoon honger te lijden.
    Middag: zo vaak mogelijk slaatjes en (maaltijd)soepjes.

Laat hier een berichtje achter...

